Orivedellä päätetään jälleen kesälomat festaritunnelmissa

20.06.2019

Nuorten näköinen tapahtuma on helpoin toteuttaa, kun nuoret itse toteuttavat sen. Näin myös tänä vuonna, kun nuorten päihteetön festari ORWfest järjestetään 2. elokuuta jo kolmatta kertaa. Tänäkin vuonna tapahtumaa on mukana järjestämässä parikymmentä nuorta.

– Nuorten sanoin ruokapalkalla mennään, kertoo Milja Uotila, yksi tapahtumaa järjestävistä nuorista. – Festari toteutetaan vapaaehtoistyönä ja työn määrä tuppaa yllättämään joka vuosi kun tehdään jotain isoa.

Musiikkia ja melontaa

ORWfest on koko päivän päihteetön festaritapahtuma, joka järjestetään perjantaina 2. elokuuta Rönnin huvikeskuksessa. Järjestäjien tavoitteena on tarjota jokaiselle nuorelle jotakin. Päivän aikana on mahdollista kokeilla muun muassa sumopainia, graffitien tekoa ja suppausta. Lisäksi luvassa on musiikkia sekä upea artistikaarti: Blackout, Kake Karisson, Younghearted ja Kube.

Tapahtuman suunnittelu käynnistyi jo edellisen tapahtuman jälkeen, kun paikallisilla kouluilla teetettiin kysely tapahtumasta, missä jokaisella oli myös mahdollisuus ehdottaa esimerkiksi uusia aktiviteetteja ja artisteja. Tämän vuodenkin aktiviteettiuutuudet, sumopaini ja graffitiseinä, ovat artistien lisäksi nuorten itse ehdottamia. Varainhankinta tapahtumaan käynnistyi jo alkuvuodesta, mistä lähtien nuoret ovat olleet aktiivisesti mukana eri tapahtumissa järjestämässä kahvituksia ja kepparirataa.

Nuorten apuna toimivat Oriveden kaupungin Osallistuva Orivesi -hanke, etsivä nuorisotyö, MLL:n Oriveden yhdistys sekä SPR Oriveden Osasto, joka on palkannut Pohjois-Hämeen Osuuspankin avustuksella yhden nuoren kesätöihin ORWfestin valmistelutehtäviin. Tapahtuman on saanut tukea useilta paikallisilta yrityksiltä ja yhdistyksiltä, jotka ovat esimerkiksi lahjoittaneet arpavoittoja nuorten järjestämiä arpajaisia varten.

Nuorten omaa

Tapahtumaa on mukana järjestämässä parikymmentä iältään 13-24 -vuotiasta nuorta. Kouluilla teetetyssä kyselyssä halukkaat saivat ilmoittautua mukaan järjestämään tapahtumaa, joten tänäkin vuonna on mukana uusia järjestäjänuoria. Tapahtumapäivänä nuorten avuksi tarvitaan useita aikuisia valvonta- ym. talkootehtäviin ja talkoolaisten rekrytointi onkin parasta aikaa käynnissä.

Tapahtuman järjestämisessä keskiössä ovat nuoret itse, mistä he saavat kokemusta niin varainhankinnasta, artistien hankinnasta kuin sosiaalisen median tilien hallinnoimisesta. Järjestäjät ovat toteuttaneet Mesenaatin rahoituskampanjan, jonka avulla voi tukea tapahtumaa. Ennakkomyynti löytyy Holvi-verkkokaupasta. Nuoret ovat lisäksi työstäneet useita avustushakemuksia ja suunnitelleet tapahtuman markkinointia.

– Pelkästään tapahtumaa järjestäessä fiilis on ollut mahtava enkä malta odottaa mitkä fiilikset ovat itse tapahtumapäivänä, hehkuttaa Uotila. – Tapahtumaa pystyy hehkuttamaan myös meidän some-kanavilla, Facebookissa ja Instagramissa, molemmissa ORWfest-nimellä.

Lisätiedot: Milja Uotila, p. 050 4012307, orwfest@gmail.com

Näytä kaikki tiedotteet