Orivedelle virtaa matkailijoiden tuomaa rahaa

05.11.2019

Pirkanmaan matkailun tulo- ja työllisyysvaikutusten tutkimus on valmistunut. Orivesi erottuu yllättävästi Pirkanmaan kuntien vertailussa.

Orivedelle kertyy vuodessa matkailutuloa 14,6 miljoonaa euroa. Se on peräti 5,1 prosenttia kaikkien orivesiläisten toimialojen liikevaihdosta. Oriveden suhdeluku on Pirkanmaan suurin. Asukasta kohden matkailu tuo tuloja 1568 euroa. Tässä luvussa edelle yltää vain Tampere, jonka matkailutulo asukasta kohden on 1956 euroa. Oriveden erittäin hyvät lukemat selittyvät jossain määrin erinomaisella sijainnilla ja vetovoimaisella ABC Orituvan liikenneasemalla.

Matkailutoimiala työllistää Orivedellä välittömästi 66 henkilötyövuotta. Pirkanmaan kunnista Tampere kasvukeskuksena työllistää matkailun toimialalla eniten. Oriveden muissa pirkanmaalaisissa naapurikunnissa välitön matkailun työllisyys on Kangasalla 69 henkilötyövuotta, Juupajoella 11 ja Ruovedellä 17. Välittömät palkkatulot matkailutoimialalla työllistyneille ovat Orivedellä kaksi miljoonaa euroa ja välittömät henkilöverotulot 0,3 miljoonaa euroa.

TAK Research aloitti tutkimuksen Pirkanmaan matkailun tulo- ja työllisyysvaikutuksista viime syksynä. Tilastoviiveen vuoksi tulokset perustuvat vuoden 2017 lukuihin. Oriveden tilanteen arvioidaan tulevaisuudessakin näyttävän hyvältä.

Oriveden uusi yrityskoordinaattori Irene Suhonen on iloisen yllättynyt kaupungin hyvästä tuloksesta.

− Oriveden positiiviset luvut tuovat uskottavuutta matkailutoimialan kehittämiselle. Kaupungin matkailulla on vahvasti mahdollisuus kehittyä tukeutuen muun muassa hyviin ja junapilotin myötä yhä vain parantuviin liikenneyhteyksiin. Muita Oriveden matkailullisia vahvuuksia ovat luonto, ison vesistön välitön läheisyys, pitkän historian omaavat kulttuurikohteet sekä persoonalliset tapahtumat, kuten Villasukkajuoksun SM-kisat, Suhonen toteaa.

FAKTA: Matkailun kerrannaisvaikutuksia Orivedellä

• Välittömiä palkkatuloja matkailun ansiosta työllistyville 2,0 M€
  • Kunnallisverotulot matkailun ansiosta työllistyneistä 0,3 M€
  • Välittömän matkailutulon osuus kaikkien toimialojen liikevaihdosta 5,1 %

Tutkimuksessa matkailijoita ovat alueella vierailleet ulkomaalaiset sekä sellaiset alueella vierailleet suomalaiset, joiden asuinpaikka ja vakituinen työpaikka ovat seutukunnan ulkopuolella ja matkan pituus on yli 30 kilometriä. Matkailijoiksi ei ole laskettu 30-100 kilometrin etäisyydeltä tulleita omalla kesämökillä tai tuttavien luona vierailleita.

Näytä kaikki tiedotteet