Eurooppalaisia ja kansallisia laatumerkkejä Oriveden päiväkodeille ja kouluille
Oriveden päiväkodeille ja kouluille on myönnetty useita laatumerkkejä tunnustuksena laadukkaasta verkossa toteutettavasta eTwinning-yhteistyöstä muiden eurooppalaisten päiväkotien ja koulujen kanssa.
Kansallinen laatumerkki myönnetään opettajille, jotka ovat toteuttaneet erinomaisia eTwinning-projekteja.
Orivarsan päiväkodin laatumerkit myönnettin Emilia Putkisaarelle ja Henna Ojalalle. Rovastinkankaan koulun laatumerkit myönnettiin Tanja Riihimäelle ja Vera Salmelalle.
Vuokkokujan päiväkodin kansalliset ja eurooppalaiset laatumerkit myönnettiin Nordic Water Adventure -projektiin lapsiryhmänsä kanssa osallistuneelle Katriina Tolvaselle.
eTwinningiin osallistuvat kaikki oppilaat viidenneltä seitsemännelle luokalle
Eurooppalainen laatumerkki kertoo, että projektityö on saanut tunnustusta korkeimmalla eurooppalaisella tasolla. Palkitut opettajat ja heidän projektinsa ovat esimerkkejä muille.
eTwinning on helppoa ja hauskaa, netissä toteuttavaa yhteistyötä. Orivedellä eTwinning-yhteistyöhön osallistuvat kaikki Oriveden 5.–7.-luokkien oppilaat lukuvuosittain.
Tämän lisäksi eTwinningiä hyödynnetään kaikissa Oriveden koulujen Erasmus+ -ryhmäliikkuvuuksissa, osana eri oppiaineiden opetusta sekä Oriveden päiväkotien ja koulujen UNESCO-, Vihreä lippu- ja oppilasagenttitoiminnassa.
Seikkailu Pohjoismaissa
Vuokkokujan päiväkodin eTwinning-projektissa Nordic Water Adventures 4–5-vuotiaat lapset Islannista, Norjasta, Ruotsista, Suomesta ja Tanskasta tutustuivat yhdessä vesi-teemaan. Projektin maskotti Rejne-poro vieraili vuorollaan jokaisessa projektissa mukana olleessa päiväkodissa.
– eTwinning-projekti oli osa päiväkotimme Vihreä lippu -toimintaa. Rejne-poro pääsi osallistumaan lasten kanssa retkille lähiluontoon sekä oppimaan yhdessä lasten kanssa veden eri olomuodoista sekä vesistöjen ja ympäristönsuojelun tärkeydestä, kertoo varhaiskasvatuksen opettaja Katriina Tolvanen.
Projektissa lapset pääsivät myös tutustumaan eri Pohjoismaihin ja näkemään, minkälaista päiväkotiarki on eri puolilla Pohjolaa.
Kurkistus italialaislasten arkeen
Orivarsan päiväkodin eTwinning-projektissa Tell me about your life Oriveden lapset pääsivät tutustumaan italialaisen, Aostan laakson päiväkotiryhmän arkeen.
– Varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti lapsia tulee rohkaista tutustumaan toisiin ihmisiin, kieliin ja kulttuureihin, sillä monikielisyyden näkyväksi tekeminen tukee lasten kehitystä kulttuurisesti moninaisessa maailmassa, kertoo Oriveden varhaiskasvatuksen digiopettaja Henna Ojala.
Italialaisten lasten arkeen tutustuminen, piirustusten, kuvien ja videoiden katselu ja niistä keskustelu sekä videopuhelut rohkaisivat lapsia tutustumaan italialaisiin, italian kieleen ja kulttuuriin, Ojala kuvailee.
Lapsiryhmänsä kanssa projektiin osallistui varhaiskasvatuksen opettaja Emilia Putkisaari.
– Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa ja fyysiset sekä virtuaaliset vierailut rikastavat lasten oppimisympäristöjä. eTwinning-projektimme virtuaaliyhteistyö ja italialaisen projektikumppani Cristinan Job shadowing -vierailu Orivarsan päiväkodissa rikastuttivat lapsiryhmämme arkea päiväkodilla, Putkisaari kertoo.
Ojala kertoo, että projektissamme jokaiselle kuukaudelle oli sovittuna yksi aktiviteetti, johon molemmat kumppanit osallistuivat. Idea yhteisestä projektista syntyi elokuussa 2023, kun ryhmä italialaisia opettajia vieraili Orivedellä.
Viikon Erasmus+ Job shadowing -vierailun ohjelmaan sisältyi eTwinning-kumppaninhaku -tilaisuus, jossa opettajilla oli mahdollisuus verkostoitua ja ideoida tulevaa yhteistyötä.
Buon appetito!
Rovastinkankaan koulun eTwinning-projekti Finnish-Italian digital recipe book oli esikoululaisten ja kuudennen luokan oppilaiden yhteinen projekti. Projektissa suomalaiset ja italialaisten oppilaat tutustuivat toisiinsa sekä kumppanimaan kieleen ja ruokakulttuuriin.
Lapset loivat yhteisen digitaalisen kokkauskirjan. Pienemmän ja isommat oppilaat Italiassa ja Orivedellä opettivat toisiaan valmistamaan oman maan tyypillisiä ruokia ja leivonnaisia, ja samalla lapset oppivat keskeistä ruokasanastoa englanniksi, suomeksi ja italiaksi.
Projekti huipentui viime keväänä Rovastinkankaan koulun kuudesluokkalaisten vierailuun italialaisessa kumppanikoulussa. Italiassa suomalaisoppilaat pääsivät myös tapaamaan italialaista kokkia, joka kertoi, mistä eri pizzojen nimet ovat peräisin ja miten italialaista pizzaa valmistetaan.
Ryhmän opintomatka Aostan laaksoon toteutettiin Oriveden kaupungin Erasmus+ akkreditointi -rahoituksella.
Oppilaat oppivat englannin lisäksi italiaa
– eTwinning- ja Erasmus+ -yhteistyö tarjoaa oppilaille mahdollisuuden käyttää englannin kieltä aidoissa vuorovaikutustilanteissa. Työskentelymme kumppanikoulun kanssa edisti monien esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien tavoitteiden saavuttamista, korostaa esikouluryhmän opettaja Tanja Riihimäki.
Projektiin osallistui oman luokkansa kanssa luokanopettaja Vera Salmela. Näin hän kuvailee kuudesluokkalaisten kokemuksia:
– Oppilaat oppivat englannin lisäksi italiaa ja saivat arvokkaita kokemuksia siitä, että he pärjäävät hienosti vieraalla kielellä. Oppilaat myös oppivat, miten eri maissa kommunikoidaan eri tavoin. Italialaisten innostus kuuluu ja näkyy, ja ihmiset tulevat myös paljon lähemmäs kohdattaessa.
Laatumerkin saaneet projektit mukana kansallisessa eTwinning-kilpailussa
Suomessa järjestetään vuosittain kansallinen eTwinning-kilpailu, jossa ovat mukana kaikki laatumerkin saaneet päiväkodit ja koulut. Nyt laatumerkin saaneet Oriveden projektit ovat automaattisesti mukana seuraavassa kilpailussa.
Keväällä 2024 Kultavuoren koulun eTwinning-projekti Erasmus + Take Care! Sustainable children – sustainable Earth palkittiin Suomen parhaana alakoulujen eTwinning-projektina. Virallinen palkitsemistilaisuus järjestettiin 13.11. Erasmus+ – ja Euroopan solidarisuusjoukot -ohjelmien vaikuttavuusseminaarissa.
Kultavuoren koulun palkitussa eTwinning-projektissa kokeiltiin erilaisia tapoja opettaa lapsille kestävän kehityksen periaatteiden mukaista elämäntapaa. Mukana Kultavuoren koulun projektissa oli kahdeksan koulua ja yhteensä noin 2700 oppilasta kuudesta eri maasta. Oppilaat osallistuivat sekä virtuaaliseen että kasvokkain tapahtuvaan yhteistyöhön.
Ekologisia virtuaalimatkoja
– Virtuaalimatkojen aikana oppilaat työskentelivät kolmen päivän ajan monikulttuurisissa ryhmissä, opettaja Ulpu Siponen kertoo. – Yhteydenpitoon ja oppimiseen käytettiin monia eri sovelluksia, joilla oppilaat saattoivat viestittelyn ja opiskelun lisäksi esimerkiksi äänestää.
Näiden virtuaalimatkojen aiheina olivat muun muassa ekologisuus, ilmastonmuutos, ekologinen taide ja aktiivinen kansalaisuus. Ympäristöaiheita tarkasteltiin yksilöä tai yksittäistä koulua laajemmasta, koko yhteisöä ja sen kehittämistä koskevasta perspektiivistä käsin.
Aktiivisten oppimismenetelmien avulla oppilaille tarjottiin mahdollisuus vaikuttaa omaan ympäristöönsä.
– Projektin tärkein anti oli mielestämme se, että saimme lisättyä oppilaiden tietoisuutta ympäristöasioista ja myös heidän halukkuuttaan suojella luontoa. Käytännön tekemisen kautta oppilaat saivat kokemuksen siitä, että he voivat itse tehdä asioita ja vaikuttaa. Tämä antaa heille motivaatiota toimia jatkossakin, ja tuo myös toivoa ilmastonmuutoksen edessä, painottaa Siponen.