Oriveden perhepäivähoidossa lisätään liikettä yhteistyöllä
Viime keväänä kaikki kaupungin perhepäivähoitajat kokoontuivat tiistaiaamupäivisin liikuntahallille liikkumaan yhdessä. Ison ja eri ikäisistä lapsista koostuvan joukon toimiva ja laadukas liikuntahetki vaatii paljon suunnittelua, organisointia ja ennen kaikkea yhteistyötä.
Vikkelät villasukat – hanke, aktiiviset perhepäivähoitajat ja lasten liikunnan ammattilainen loivat yhdessä toimintamallin, joka lisää liikettä yhteistyöllä.
Oriveden kaupungin perhepäivähoitajat olivat uuden edessä viime syksynä, kun tiimien liikuntavuorot yhdistettiin yhdeksi vuoroksi liikuntahallille. Samalla vuorolla liikkuisivat kolmisenkymmentä 1-5-vuotiasta lasta kasvattajineen.
Vikkelät villasukat -hanke lähti yhdessä perhepäivähoitajien kanssa kehittämään liikuntavuorolle toimintamallia, jossa jokaisella lapsella olisi mahdollisuus yhdenvertaiseen ja monipuoliseen liikkumiseen.
Ohjatuissa sisällöissä haluttiin kiinnittää huomiota erityisesti pienimpien liikkumiseen, perustaitojen harjoitteluun sekä liikkumisen tasa-arvon ja monipuolisuuden lisäämiseen. Tärkeänä asia pidettiin myös sitä, että toiminta olisi pitkäjänteistä ja hyödyntäisi yhteistyötä.
Haasteen liikuntahetkien käytännön toteutuksesta otti vastaan lasten liikunnan ammattilainen Karita Ala-Poikela. Hän lähti luomaan sisältöä ja toimintatapoja perhepäivähoidon yhteisiin liikuntatuokioihin. Karita suunnitteli ja ohjasi perhepäivähoidon liikuntavuorolla vaihtelevaa ja laadukasta liikunta koko kevään ajan.
– Yhteistyö ammattitaitoisten ja kivojen perhepäivähoitajien kanssa sujui hyvin. Lasten liikuttaminen ja liikuntaan innostaminen on mun intohimo, joten nautin jokaisesta hetkestä joka kerta. Sain itse valtavasti oppia tästä kaudesta ja hankkeen ohjauksista, Karita Ala-Poikela kertoo.
Lapset liikkuivat ja perhepäivähoitajat saivat ideoita ja käytännön mallin liikuntahetkien toteutukseen. Liikuntahetket tarjosivat myös tärkeän mahdollisuuden lasten havainnointiin ja yksilölliseen ohjaukseen.
Perhepäivähoitaja Anitta Forsblom koki, että ammattilaisen ohjaamat liikuntahetket edistävät liikettä ja ovat monella tapaa hyödyllisiä.
– Perhepäivähoitajalla on paljon monipuolisia työtehtäviä, joiden suunnitteluun menee aikaa. Toimintamalli on säästänyt suunnittelua, mikä on suoraan lisäaikaa lapsille. Ohjaaja tuo myös aina jotain uutta myös muille, mitä hyödynnetään sitten omassa työssä. Kun ohjaaja on joku muu kuin oma hoitaja, on ollut myös mahdollisuus tukea myös niitä lapsia, jotka tarvitsevat enemmän aikuisen tukea, Anitta Forsblom summaa.
– Meidän ryhmä on pitänyt todella paljon Karitan liikuntatunneista. Hoitajan mieleen ovat olleet yhteiset hetket lasten ja kollegojen kanssa. Liikuntahetkissä on ollut hyvä struktuuri. Samalla lapset ovat oppineet tuntemaan toisensa. On ollut hienoa seurata, miten pienimmätkin ovat lähteneet liikkeelle ja miten hieman aremmatkin ovat muutaman kerran jälkeen rohkaistuneet liikkumaan. Samalla koen, että mekin olemme saaneet omaan työhön lisää vinkkejä. Koen myös tärkeänä sen, että lapset opettelevat kuuntelemaan ohjeita ja noudattamaan niitä ikätasonsa mukaan. Sekin on ollut hyvä, että ulkopuolinen on vetäjänä ja lapset tottuu siihen, että joku muukin voi vetää kuin oma hoitaja, Päivi Kettumäki kertoo kokemuksistaan.
Toimintamallin myötä pystytään yhdistämään paljon osaamista ja esimerkiksi perhepäivähoitajien erilaisia vahvuuksia. Liikunnan ammattilainen on myös voinut antaa vinkkejä liikunnan soveltamiseen eri ikäisille ja eri kehitysvaiheissa oleville lapsille.
Toimintamallissa on paljon mahdollisuuksia, joihin voidaan vielä tulevaisuudessa tarttua. Lasten liikkuminen on aina hyvin kokonaisvaltaista eivätkä edut ja opit ole ainoastaan liikkumistaitoja tai fyysisiä ominaisuuksia.
– Onnistumisia ja hyötyjä lapsille on ehdottomasti lasten into liikkua ja innostuminen kaikesta tekemisestä. Kaikki mitä tehtiin, niin he olivat täysillä mukana! Tärkeintä on, että lapsilla on hauskaa ja ilo liikkua. Samalla he harjoittelevat tärkeiden liikuntataitojen lisäksi ohjeiden kuuntelua, tilassa liikkumista toiset huomioiden, keskittymistä sekä esimerkiksi värejä ja suuntia, kokoaa Karita Ala-Poikela.