Laskutus

Vesihuoltolaitoksen laskutus perustuu kiinteistön vesimittarin mukaiseen veden kulutukseen. Laskutusväli on kolme kuukautta. Laskuista kolme on arviolaskuja ja neljäs lukemaan perustuva tasauslasku

Mikäli haluatte, voitte ilmoittaa vesimittarin kulutuslukeman sähköisesti aina halutessanne, viimeistään seuraavan laskutuskauden lopussa: 31.3. / 30.06. / 30.09. / 31.12. Tällöin laskunne voidaan laatia toteutuneen kulutuksen mukaisena, eikä arviolaskuina.

Vedenkäytössänne tapahtuvat muutokset tai liittymän siirtyessä uudelle käyttäjälle vuosikulutusarvio päivittyy vasta ensimmäisen lukemailmoituksen jälkeen. Tällöin lukema kannattaakin ilmoittaa hetki muutoksen jälkeen, viimeistään seuraavan laskutuskauden lopussa 31.3. / 30.06. / 30.09. / 31.12. Vesihuoltolaitoksen laskutuksen hoitaa vesihuoltolaitoksen toimistosihteeri.

Lähetä vesimittarin kulutuslukema sähköisesti (kulutus-web.com).

Maksumuistutukset ja maksamattomien laskujen perintä

Intrum Oy lähettää vesihuoltolaitoksen maksumuistutukset sekä hoitaa maksamattomien laskujen perinnän. Jos saat maksumuistutuksen maksamattomasta laskusta, maksu tulee suorittaa maksumuistutuksen tiedoilla (alkuperäinen velka ja muistutuskulu).

Maksamalla velan pois eräpäivään mennessä vältät velan siirtymisen edelleen perintään.

Jos alkuperäisessä laskussa ilmenee reklamoitavaa, ota välittömästi yhteyttä vesihuoltolaitoksen toimistosihteeriin, jotta laskusta ei lähetetä tarpeetonta maksumuistutusta.

Kulutus-Web ja vesimittarin lukemailmoituksen antaminen

Kulutus-Webissä kuluttajat pääsevät syöttämään vesimittarilukemansa vesihuoltolaitoksen järjestelmään sekä selaamaan kiinteistönsä kulutushistoriaa.

Palveluun kirjautumiseen tarvitaan kulutuspisteen numero ja mittarinumero, jotka löytyvät vesilaskusta tai vaihtoehtoisesti kuluttajille postitettavasta vesimittarilukeman ilmoituskortista. Lue ohje Kulutus-Webin käytöstä.

Vesihuoltolaitos ottaa käyttöön asiakastiedottamiseen palvelun, jolla on mahdollista lähettää asiakkaan ilmoittamaan matkapuhelinnumeroon kulutuspistettä koskevia tiedotteita.

Kulutus-Web -palvelun kautta asiakasta pyydetään ilmoittamaan vesihuoltolaitokselle se matkapuhelinnumero, johon hän haluaa vesihuoltolaitoksen lähettävän tekstiviestipalveluna asiakastiedotteita. Palvelun kautta kuluttaja voi myös lähettää palautetta vesihuoltolaitokselle.

Kiinteistön vedenkulutuksen seuranta

Vesimittarin kulutuslukemaa kiinteistössä on suositeltavaa tarkkailla. Jatkuvan seurannan avulla voidaan todeta vedenkulutuksen muutokset ja suorittaa mahdollisesti tarvittavat toimenpiteet. Seuraamaton vedenkulutus voi aiheuttaa yllättävän suuren kustannuksen, joka tulee ilmi vasta kulutuslukemaan perustuvassa tasauslaskussa.

Usein turhan vedenkulutuksen syyksi on paljastunut vuotava WC-istuin. WC-istuimessa olevaa veden hukkavuota viemäriin voi epäillä, jos istuimen vesisäiliö ”hikoilee” ulkopinnastaan, veden pinta väreilee istuimen hajulukossa tai istuimesta kuuluu kohinaa.

Muita usein huomaamatta jääviä vuotokohtia ovat muun muassa ulkorakennuksien hanat, vesipostit, varaajissa olevat varoventtiilit sekä rakenteissa olevat vanhat vesijohtoputket.

Ota yhteyttä


Jaana Airismaa

Vesihuoltolaitoksen toimistosihteeri

040 133 9131