Helppo tulla, oivallista olla – Oriveden uusi brändi nostaa esille luksuspuitteet valtakunnan vetovoimaisimmalla kaupunkiseudulla

Oriveden kaupunki on julkaissut brändikäsikirjan, joka kokoaa samojen kansien väliin Oriveden oivallisimmat ominaisuudet ja kaupungin visuaalisen ilmeen. Brändiuudistuksessa haluttiin nostaa valokeilaan orivesiläisyyden aito ydin.

Brändin vankkana pohjana toimivat kaupungin strategia ja siinä määritellyt visio ja palvelulupaus. Brändi ammentaa Oriveden historiasta, mutta tähyää pitkälle tulevaan. Uusina elementteinä käsikirjassa ovat Orivesi-brändin ydinviesti, Oriveden tarina, kohderyhmäviestit, puhetapa ja iskulauseet.

Lisäksi käsikirjaan on yhdistetty Oriveden graafinen ohjeisto. Kaupungin visuaalinen ilme uudistettiin vuonna 2020, ja tämä ilme logoineen ja väreineen säilyy edelleen käytössä.

– Graafiseen ohjeistoon tehtiin kevyt päivitys. Saimme käyttöömme uusia graafisia elementtejä ja nimesimme kaupungin brändivärit. Lisäksi ohjeistossa havainnollistetaan Oriveden kuvamaailmaa, kertoo kaupungin viestintä- ja markkinointiasiantuntija Jenni Koponen.

Orivedeltä pääsee junalla 24 minuutissa Tampereen ytimeen ja jälleen junalla takaisin kotiin.

24 minuutin junayhteys, loistavat harrastusmahdollisuudet ja laadukkaat palvelut

Brändin ydinviesti, ”Helppo tulla, oivallista olla”, kuvaa Oriveden kahta tärkeää ulottuvuutta: helppoa saavutettavuutta eri kulkuvälineillä sekä turvallista hyvän olon kaupunkia. Orivedellä laadukkaat palvelut, loistavat harrastusmahdollisuudet ja ainutlaatuiset luontohelmet luovat luksuspuitteet asukkaille.

Brändi korostaa myös Oriveden tiivistä sijoittumista osaksi Tampereen kaupunkiseutua, jonka keskuskaupunki on tutkitusti valtakunnan vetovoimaisin. Orivedeltä pääsee junalla 24 minuutissa Tampereen ytimeen ja jälleen junalla takaisin kotiin.

– Järjestimme syksyllä strategiakyselyn, jossa selvitimme asukkaiden, yrittäjien ja muiden sidosryhmien suositteluhalukkuutta. Vastaajat löysivät Orivedestä lukuisia oivallisia ominaisuuksia, joiden pohjalta oli hyvä lähteä luomaan kaupungin uutta brändiä, Koponen sanoo.

Kaupunki palvelee hyvällä asenteella niin asukkaita kuin yrittäjiä, ja yrittäjät edelleen asukkaita ja verkostojaan.

Oriveden brändiuudistukseen osallistui laaja joukko orivesiläisiä ja Oriveden ulkopuolella asuvia. Strategiakyselyyn tuli 280 vastausta asukkailta, vapaa-ajan asukkailta, kaupungin henkilöstöltä, yrittäjiltä, yhdistysväeltä ja päättäjiltä.

Brändiuudistusta työstettiin kaupungin esihenkilöfoorumissa sekä kaupungin ja sidosryhmien brändityöpajassa. Tausta-aineistona hyödynnettiin myös vetovoimatutkimusta keväältä 2023. Tutkimukseen osallistui 424 vastaajaa Oriveden ulkopuolelta.

Palkittua kansainvälisyyden ja hyvän olon edistämistä

Brändikäsikirjassa Oriveden viestinnän ja markkinoinnin tärkein kärkiviesti on helppo saavutettavuus. Muita kärkiviestejä ovat liikkuva kaupunki, oivallisen olon kaupunki, kansainvälistyvä kaupunki, palveleva kaupunki, kylähelmien kaupunki, kulturelli kaupunki ja villasukkapääkaupunki.

– Valituissa kärkiviesteissä korostuvat pikkukaupungin parhaimmat puolet. Orivedellä on poikkeuksellisen monipuolinen kansainvälisyyskasvatus ja kulttuurikeitaat Purnusta Rönniin ja Oriveden Kampukseen, kuvailee Koponen. – Olemme innovatiivisia liikkumisen lisäämisessä ja hyvän olon luomisessa. Orivesi on palkittu useaan kertaan hyvinvoinnin, liikunnan ja kansainvälisyyden saralla.

Brändikäsikirja luo raamit kaikelle Oriveden kaupungin viestinnälle ja markkinoinnille.

Kaupunki palvelee hyvällä asenteella niin asukkaita kuin yrittäjiä, ja yrittäjät edelleen asukkaita ja verkostojaan. Oriveden vahvuuksia ovat tiivis ja toimiva keskusta, runsas joukko toimivia yrityksiä sekä idylliset ja aktiiviset kyläalueet.

Brändikäsikirja luo raamit kaikelle Oriveden kaupungin viestinnälle ja markkinoinnille. Käsikirja palvelee kaupungin työntekijöitä ja luottamushenkilöitä sekä yhteistyökumppaneita.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi brändikäsikirjan maanantaina 22. huhtikuuta. Käsikirjan voi ladata käyttöönsä kaupungin verkkosivuilta. Yhteistyökumppanina on toiminut Mene Creative Oy.

> Oriveden kaupungin brändikäsikirja (pdf)

Lisätiedot:

Viestintä- ja markkinointiasiantuntija Jenni Koponen, jenni.koponen@orivesi.fi, p. 040 1339214

Palaa uutislistaukseen